איך פועל מזגן?

בשנים האחרונות אנחנו עדים לטמפרטורות ההולכות ועולות בקיץ ולעיתים אף באביב ואנחנו תלויים יותר ויותר במזגנים, אם במשרד ואם בבית (בישראל ל-84% ממשקי הבית יש אחד כזה לפחות). אבל איך בדיוק פועל הפלא הזה?

איך פועל מזגן

למרבה הפלא, למרות השיפורים השונים בטכנולוגיה והצגתם של מזגנים משוכללים יותר ויותר כמו מזגן VRF, מרבית המזגנים פועלים בשיטה דומה על בסיס עיקרון שהתגלה עוד במאה ה-19 על ידי המדען מייקל פאראדיי. העיקרון קובע כי דחיסת גזים מסוימים והפיכתם לנוזל מסוגלים לצנן את האוויר.

המזגנים הביתיים עצמם נכנסו לשימוש נרחב רק בשנות ה-40 של המאה הקודמת לאחר שנמצא גז הפריאון הבטיחותי מספיק (עד אז הם שימשו בעיקר במבנים תעשייתיים ובתי חולים). עם זאת, כיום משתמשים בגז ידידותי יותר לסביבה בשם R-410A (פיורון) אשר מזיק פחות לשכבת האוזון.

למזגן ישנה יחידה חיצונית הנקראת מדחס ובתוכה נמצא המעבה. את היחידה החיצונית אפשר לראות מחוץ לבניינים ובתים. המדחס הוא למעשה מנוע חשמלי שתפקידו לדחוס את הגז, לחמם אותו ולהפוך אותו לנוזל. אם עברתם ליד היחידה החיצונית והרגשתם את החום שנפלט ממנה, זוהי הסיבה לכך.

משאבה חשמלית הנמצאת בתור המזגן ונקראת מאייד שואבת את הנוזל ומעבירה אותו מסביב לסליל קירור אשר נמצא בתוכה ומקררת אותו.

בשלב הבא הנוזל מוזרם דרך הצינורות של המעבה חזרה אל היחידה הפנימית, מתאדה והופך שוב לגז בלחץ נמוך, אך הפעם גז זה הינו קר מכיוון שהוא סופח את החום והאוויר שבאים אתו במגע.

תהליך זה הינו מעגלי ונמשיך כל עוד המזגן פועל.

וכיצד המזגן מחמם?

כיום מזגנים הם לא רק פתרון קירור, אלא משמשים גם כפתרון חימום נוח ביותר. פתרונות חימום אחרים כגון תנורים  או מפזרי חום דורשים שימוש בנפט ולעיתים הם פחות בטיחותיים.

ובכן, במצב חימום, תהליך העיבוי מתרחש בתוך הבית והאוויר הופך להיות "יבש" יותר.

כיצד המזגן "יודע" עד כמה לחמם או לקרר את החדר?

רבים סבורים כי הטמפרטורה אותה אנחנו קובעים דרך השלט משפיעה באופן ישיר על הטמפרטורה של האוויר שיוצאת מהמזגן. בפועל, מידת הקירור או החימום של המזגן תלויה בטמפרטורה של החדר! הסיבה לכך היא שיחידת העיבוי מתחממת בשל המגע עם האוויר שבחדר, ולכן האוויר שיוצא ממנה הוא קר יותר. הטמפרטורה ממשיכה לרדת עד שהתרמוסטט מראה על כך שהטמפרטורה בחדר הגיעה לערך הרצוי. אותו עיקרון עובד גם במזגנים גדולים יותר כמו מזגן מיני מרכזי.

כאשר המזגן מחמם, האוויר שיוצא ממנו הוא חם יותר, אך העיקרון זהה.

יש לכם שאלה בנוגע למיזוג אוויר? נסו אותנו!

Call Now Buttonהתקשר/י עכשיו!